07 január 2013

Koronacsakra - Sahasrara csakra - A megvilágosodás csakrája

A HETEDIK CSAKRA
TUDATOSSÁG,UNIVERZÁLIS TUDAT, TRANSZCENDENCIA, IMMANENCIA, MEDITÁCIÓ, MEGVILÁGOSODÁS


Elhelyezkedése: a kutacsoknál
Szimbolikája: Ezer levelű lótusszal, a Nappal és a fénnyel ábrázolják
Színei: a szivárvány színei, fehér fény,ibolya
Eleme: gondolat
Testrésze: nagy agy (agykéreg)
Endokrin mirigye: tobozmirigy
Hormonja: melatonin
Érzékelése: nem tartozik hozzá érzékelés (a magasabb rendű világokkal van kapcsolata)
Megerősítése: Legyen meg a te akaratod
Kövei: hegyikristály, gyémánt, ametiszt





Végre hétemeletes utunk elérte a csúcspontját, és megérkeztünk a fejtetőhöz, az ezerszirmú lótusz birodalmába. Itt találjuk a kozmikus tudatosság végtelenül mély lakóhelyét, melynek neve koronacsakra. Ez a csakrarenszer hetedik síkja, és azt jelenti, amit a mi kultúránk " hetedik menyországnak" nevez.Az abszolút szabadság tudati állapotát jelképezi.  Ez a csakra kapcsol össze bennünket isteni intelligenciánkkal és minden manifesztáció forrásával. Ez az az eszköz, melynek segítségével megértést találunk és értelmet nyerünk. Ez a megszabadító áramlat végcélja, s így megszabadulásunk helye is

Egy király koronája birodalmának rendjét jelképezi, ahogy a koronacsakra az élet uralkodó princípiumát, azt a helyet, ahol felfoghatjuk minden dolog végső rendjét és értelmét. A mindent átható tudatosság gondolkodik, érvel, formát ad és cselekedeteinkre összpontosít. Ez a lét valódi esszenciája, lévén ez a tudatosság, mely bennünk él. A tudattalanban megbújva ez testünk bölcsessége. A tudatos elmében intellektusunkon és hitrendszerünkön keresztül képviselteti magát. A fölöttes tudatban ez az isteni tudatosság.

Amikor elérjük ezt a szintet, lelkünk magva már szárba szökkent a talajban, és felfelé növekedett a víz, a tűz, a levegő, a hang és a fény elemeken keresztül, és végül eljutott mindezek forrásához - magához a tudatossághoz, melynek eleme a gondolat. Minden szint a szabadság és tudatosság új dimenzióit nyitotta meg előttünk. Most pedig a koronacsakra végtelen tudatossággal virágzik előttünk, és ezer szirma, akár az antennák, magasabb dimenziókba nyúlik.
A koronacsakra a jóga filozófiája szerint a megvilágosodás székhelye. A tudatosság e végső szintje túl van a ráción, az érzékszervi észlelésen, s a fizikai világ korlátain. A jógában azt a javaslatot kapjuk, hogy gyakoroljuk a pratyáhárát, a tudat visszahúzását az érzékszervekből, hogy elérhessük az eme végső állapot észleléséhez szükséges szellemi nyugalmat. A tantrikus bölcsesség viszont az érzékszerveket a tudatosság felébredéséhez vezető kapuknak tekinti. A csakraelmélet szerint mindkét állítás igaz: az intelligencia stimulálása során információhoz jutunk, a befelé fordulással pedig elérjük, hogy ez az információ végső tudássá alakuljon át.

A koronacsakra síkján az ember már mestere saját gondolatainak, érzéseinek és testének. Feladatait minden energiáját mozgósítva oldja meg, mégis nyugodt és békés marad.


A koronacsakra CÍMSZAVAI



TUDATOSSÁG: A koronacsakra a tudatosság székhelye és a manifesztáció áramlatának kiindulópontja. A teremtés minden mozzanata a fogantatással kezdődik. Először a gondolat fogan meg, s csak ezt követi a tett. Ez a folyamat az elmében kezdődik, majd lefelé halad a csakrák mentén a megvalósulás, a manifesztáció irányába. A fogantatás mintázatot hoz létre, a manifesztáció pedig megtölti azt anyaggal. A minta rendet foglal magában. A hinduk számára a rend a világegyetem alapvető valósága. Ha a természetet és a kozmoszt nézzük, ezen csodálatos rend látható intelligenciája egyszerűen lenyűgöző.

Minden csakra a tudatosság manifesztációja a valóság különböző rétegeiben; a föld a legsűrűbb, ellentéte pedig a koronacsakrához tartozó tiszta, manifesztálatlan tudatosság, melyet a jógában purusának neveznek.
Az értelem utáni kutatás a tudatosság hajtóereje, s ez egyszerre a tapasztalaton túli egység keresése is. Amikor életünk értelmet nyer, egy nagyobb struktúra részévé válik. Ha valaminek nincs értelme, akkor nem kapcsolódik semmihez. Az értelem a mintázat, amely összekapcsol dolgokat. Közelebb hoz bennünket az egységhez. Az értelem összeköti az egyénit és az univerzálisat - ez a jóga szó jelentése is: összekötni. Az értelem keresése a koronacsakra fő hajtóereje minden olyan tapasztalatban, amely megelőzi a szamádhit (ahol mindennek az értelme láthatóvá válik). Akár a mindennapi világról, akár misztikus dolgokról legyen szó, az értelem kutatása, a jelentés keresése áll az elme majdnem minden tevékenysége mögött.

A tudatosság egy erő, amely a szattva gunával áll kapcsolatban. Ez az erő az egység, a rend és a szervezettség ereje. A terv, a minta, az intelligencia. A cikcakkos agyhullámoktól a molekulaszerkezeten át az épületekig és városokig a tudatosság a minden dologban ott lévő szervezőelv. A létezés maga is csak a tudatos szervezés örvénylő megnyilvánulása.
A tudatossághoz hozzátartozik a figyelem koncentrációja. Ahhoz, hogy éberek legyünk, tudnunk kell, figyelmünk merre jár. Képesnek kell lennünk akaratlagosan kitágítani és koncentrálni a figyelmünket.

A koronacsakra tudatosságát durván két típusra oszthatjuk, attól függően, hová irányul a figyelem:
A tudatosság egyik fajtája a Kognitív Tudatosság; mely a dolgok, a kapcsolatok és a tényleges Én világa felé irányul, és a figyelem korlátozásának, összpontosításának eredménye. Ez az a tudatosság, mely aktívan gondolkodik, érvel, tanul és információt tárol.  Felfoghatjuk úgy is, mint a koronacsakra lefelé irányuló összpontosítását, amely a véges számú adatdarabkákat nagyobb struktúrákba szervezi.
A tudatosság másik fajtája a Transzcendens Tudatosság; mely a dolgokon és kapcsolatokon túli tartományhoz tartozik, tárgynélküli, nem irányul vagy utal az egyéni énre. A Transzcendens Tudatosság egyidejűleg fog át mindent, anélkül hogy valamelyik tárgyra jobban fókuszálna. Felfoghatjuk úgy is, mint a koronacsakra felfelé irányuló összpontosítását.

A Kognitív Tudatossághoz a figyelmet a logikailag osztályozott és kigyűjtött, véges és egyedi információra kell összpontosítani, a Transzcendens Tudatosság viszont azt követeli, hogy az észlelésen túli felé forduljunk. A magasabb szintű rend felismeréséhez jobban el kell távolodnunk a pillanatnyitól és a meghatározottól. Paradox módon ez az észlelésen túli felé fordulás azt eredményezi, hogy fókuszált figyelmünk nagyobb területet képes befogni. Azáltal, hogy kiüresítjük az elménket, ami megmarad, hangsúlyosabbá válik - ahogy könnyebb megfigyelni valakit egy hómezőn, mint egy zsúfolt utcán.

TRANSZCENDENCIA ÉS IMMANENCIA:

"Amikor a tudatosság kiszabadul a több ezer mentális, vitális, fizikai vibrációból, melybe addig el volt temetve, öröm száll a világra."   (Sri Aurobindo)

A koronacsakra a véges és végtelen, halandó és isteni, átmeneti és időtlen találkozási helye. Ez az az átjáró, melyen keresztül túlléphetünk személyes énünkön, az idő és tér korlátain, és megtapasztalhatjuk az ősi egységet és transzcendens áldást vagy üdvözülést.

 E két áramlatot a tudatosság két típusaként írtuk le, mint kognitívat ( lefelé irányuló) és mint transzcendenst ( felfelé irányuló) . A két áramlat  két eltérő, de egymást kiegészítő spirituális állapotot hoz létre:
 A tudatosság felfelé irányuló áramlata transzcendenciát = külső isteni tudatosságot, míg a tudatosság lefelé irányuló áramlata immanenciát = belső isteni tudatosságot  hoz

Ahogy átdolgoztuk magunkat a hét csakrához tartozó tudatosság szintjein, fokozatosan meghaladtuk korlátainkat, rövidlátásunkat, fájdalmunkat és szenvedésünket. A keleti gondolkodás erre a felfelé tartó ( transzcendens) mozgásra - áramlatra  fekteti a legnagyobb hangsúlyt, s ezen  belül is a jóga (mind elméletben, mind gyakorlatban) mutatja meg az univerzális tudatosságra nyíló ajtót. Úgy tartják, a fájdalom és a szenvedés abból ered, hogy helytelenül a véges világ elemeivel azonosítjuk magunkat, és így elhomályosul előttünk a végtelen végső valósága. A korlátokhoz való ragaszkodás az, mely akadályokat gördít spirituális növekedésünk útjába, így a ragaszkodás a koronacsakra démona. Általában az egó hozza létre a ragaszkodást, hogy fenntartsa az önösség és a biztonság érzését - de az az én egy kisebb, sokkal korlátozottabb én, nem tartozik a tudatosság rejtett egységéhez, melyből teremtődtünk.
A transzcendencia legjellemzőbb jegye az üresség. Ebbe a ragaszkodás elengedésével léphetünk be. A transzcendencia  messzire röpít bennünket a hétköznapitól, az egység végtelen kiterjedéseibe. A megfigyelő egyben részt vevő is. Az Én és a világ nem különül el egymástól, az időérzékelés megszűnik. Ahogy az üres csésze is arra vár, hogy megtöltsük, elménk üressége is háborítatlan csatornává válik, melyen keresztül megtapasztalhatjuk a transzcendenciát. A transzcendencia megszabadít az illúziók csapdájából, így beléphetünk az üdvözülés és szabadság állapotába.

A tudatosság lefelé irányuló áramlta, melynek eredete az isteni felismerés, immanenciát hoz, ahogy azt már említettem. Az immanencia intelligenciát, felvilágosultságot, ihletet, sugárzást, erőt, kapcsolódást és végül manifesztációt biztosít nekünk.

Az igaz önismeret célja megérteni, hogy a transzcendencia és az immanencia egymást kiegészítő fogalmak, és hogy belső világunk és a külvilág egymástól elválaszthatatlanok. A megszabadító áramlat a megszabadulást, azaz a muktit, míg a lefelé irányuló áramlat az örömöt, a bhuktit hozza el. Arthur Avalon The Serpent Power (Kígyóerő) c. könyvében, amely a csakrákról szóló tantrikus szövegek egyik legigényesebb fordítása, ezt olvashatjuk:

" A Sakti-Tantra alapelveinek egyike az, hogy a Szádhaná (tanítás, tanulmányozás - a ford.) által biztosítani kell mind a Megszabadulást, mind az Élvezetet. Ez csak úgy lehetséges, ha azonosítjuk az ént, miközben a világ lelkével együtt örvendezik."

Ahogy a Muladhara csakra ( gyökércsakra) egyszerre az ébredező kundaliní forrása, és az a hely, ahol mélyen a földbe nyomjuk gyökereinket, a Szahaszrara ( koronacsakra) minden manifesztáció szülőhelye, és az ezeken túlra mutató átjáró is egyben. A transzcendencia és immanencia nem egymást kizáró fogalmak. A tudatosság alapvető rezgéseit képviselik, a koronacsakra belégzését és kilégzését, az emberi élet bejáratát és kijáratát.


MEDITÁCIÓ: Kulcs a lótuszhoz
Nincs jobb gyakorlat a koronacsakra fejlesztésére, mint a meditáció. Ez pontosan az a cselekedet, melynek során a tudat felismeri önmagát. A szellemet is táplálnunk kell, nemcsak a testet!

Számtalan meditációs technika létezik. (Azt is mondhatnánk annyi meditációs technika létezik, ahány meditáló.) Szabályozhatjuk légzésünket, kántálhatunk mantrákat, vizualizálhatunk színeket, formákat vagy istenségeket, energiát vezethetünk végig a csakráinkon, tudatosan sétálhatunk, vagy más mozgást is végezhetünk, rákapcsolódhatunk a „központi agyra", vagy egyszerűen magunk elé révedhetünk a semmibe. Ahhoz, hogy hatékonyak legyenek, egy feltételnek kell teljesülnie mindegyik technika esetén - az, hogy gazdagítsák, nyugtassák az elmét és testet, harmonizálják azok rezgési aspektusait, és tisztítsák meg az elmét a szokásos zsivajtól. A meditáció különböző módszereiben az a közös, hogy az elme egyszerre csak EGY dologra összpontosít. Normális, éber állapotban elménk ide-oda csapong, egyik dologtól a másikig cikázik, pillanatról pillanatra.
Természetesnek tűnik, hogy zuhanyozzunk, kitakarítsuk a lakást vagy kimossuk a ruháinkat. Ha nem tennénk, kényelmetlenül éreznénk magunkat, nem is szólva a társadalom várható ítéletéről. Azonban az elménknek és a gondolatainknak is „nagytakarításra" van szüksége - talán még jobban is, mint a testünknek. Az elme hosszabb ideig dolgozik, tágabb dimenziókban utazgat, ráadásul életünk operációs rendszerét is irányítja! Nem sokunknak jutna eszébe a tegnapi koszos tányérokból vacsorázni ma is, mégsincs kifogásunk az ellen, hogy a mai napot is a tegnapi zűrzavarral a fejünkben folytassuk. Nem is csoda, ha fáradtak, zavarodottak és tudatlanok vagyunk!
A meditáció egyszerre eszköz és cél. Fokozott világosságot, hangulatunk javulását vagy egyszerűen csak koordináltabb testmozgást érhetünk el vele, de ettől függetlenül is: az elme, testünk oszthatatlan vezérlőegysége, megérdemli, hogy a tőlünk telhető legjobban bánjunk vele.
A koronacsakra a „bensőség" dimenziójában létezik, és a meditáció a belső világot nyitó kulcs. Meditáción keresztül fokozatosan kirekeszthetjük a külvilágot, s élesíthetjük érzékenységünket a belső világra. Ennek az érzékenységnek a segítségével beléphetünk a szingularitasnak abba a pontjába, ahol minden egymáshoz kapcsolódik. Mi vagyunk mindannak örvénye, amit megtapasztalunk. És az örvény magjában ott a megértés.


MEGVILÁGOSODÁS - Végre otthon : A megvilágosodás nem egy dolog, hanem egy folyamat.
Ahogy a szeretet fogalmát is nehezen lehet leírni, mégis elválaszthatatlan része természetes, egészséges állapotunknak, úgy a megvilágosodásra is tekinthetünk természetes adottságként, amelyet ugyanolyan nehéz szavakba foglalni. Ilyen értelemben a megvilágosodás inkább nem cselekvés, mint cselekvés útján érhető el. Saját mentális akadályaink választanak el bennünket tőle. A legtöbb ember úgy gondol a megvilágosodásra, mint a végső tudás helyére, ahol minden kérdésünkre választ kapunk. Ezzel szemben úgy is felfoghatjuk, mint olyan állapotot, ahol végre a megfelelő kérdéseket tudjuk feltenni. Amikor bepillantunk oda, ami túlnan található, nem érzünk mást, mint csodálatot és tiszteletet. A válaszok dolgok, a kérdezősködés azonban maga a folyamat.



A koronacsakra FIZIOLÓGIÁJA


Mindegyik csakra kötődik egy mirigyhez, így a koronacsakra is: a tobozmirigyhez ( epifízis) , e miniatűr (10 x 6 mm-es), kúp alakú szervhez, mely a a hipotalamusz felett és mögött található. Érdekessége, hogy idős korban elmeszesedik. A tobozmirigy, melyet René Descartes a „lélek lakhelyének" nevezett, a test fénymérője: a fényviszonyokban beálló változásokat hormonális üzenetekké fordítja le, majd a vegetatív idegrendszeren keresztül a test megfelelő részébe továbbítja. Több mint száz olyan testi funkcióval rendelkezünk, amelynek napi ritmusára a fénymennyiség hatással van. Tehát a tobozmirigy fénymérőként, belső óraként és naptárként is működik.
Hormonja a melatonin.  Azzal, hogy a melatonint a véredényekbe üríti, szinte minden testi funkcióban részt vesz. Többek között a szaporodást, a testi növekedést, a testhőmérsékletet és az alvási ritmust is szabályozza. Ezenkívül még  a vérnyomást, a motoros aktivitást, az immunrendszert, a hangulatot és a daganatok növekedését is.  (Tehát befolyásolni tudja az agyalapi mirigynek (hypophysis cerebri), a hasnyálmirigy Langerhans szigeteinek, a a mellékpajzsmirigyeknek, a mellékveséknek, és a nemi mirigyeknek az aktivitását.)
A tobozmirigy a tájékozódási képességgel is összefügg, mivel reagál az elektromágneses mezőkre. Segítségével találjuk meg a különleges erőhelyeket, és megérezzük, hogy hol vannak számunkra kedvező és zavaró ( földsugárzások) rezgések.
A téli depresszió a melatonin túltermelésre vezethető vissza, aminek a sötétség az oka. Emiatt hajlamosak depresszióra azok is, akik éjjel dolgoznak.
Manapság az öregedési folyamatot úgy képzelik el, hogy a melatonintermelés fokozatosan csökken. Eddig még nem bizonyították be - kivéve az egér -kísérleteket- , hogy a melatonin meg tudja állítani az öregedési folyamatot.

A koronacsakra a legmagasabb rendű csakra. Egységet hoz létre, illetve túllép a dualitáson. Ez a hozzátartozó belső elválasztású mirigyen is leképződik. A tobozmirigy az egyetlen belső elválasztású mirigy, amely csak egy részből áll, és amelynek - legalábbis eddig- csak egy hormonja ismert. Az összes többi belsőelválasztású mirigy több részből áll, és többféle hormont termel.



A koronacsakra zavarára visszavezethető LELKI PROBLÉMÁK


A többi csakrával ellentétben a koronacsakra problémái ritkán okoznak klasszikus betegség - tüneteket. Az itt fellépő zavarok inkább pszichózisban és különféle személyiségváltozásokban nyilvánulnak meg.
A legtöbb embernél nyugalmi állapotban van a koronacsakra. Problémák akkor lépnek fel, ha aktiválják, és nem ennek megfelelően viselkednek, nem megfelelően használják az energiáit.

A  koronacsakra pszichológiai témája arról szól, hogy a sötétségben meg kell találni a belső fényt, azaz hogy nem szabad feladni a reményt, és álmainkat követnünk kell.

DEPRESSZIÓ: A valódi depresszió és a depresszív hangulatok is arra vezethetők vissza, hogy a koronacsakrát ugyan aktiválták, de nem tudnak bánni az energiájával. A reaktív depressziónál, amelyet a társ, a gyermek, vagy akár a munkahely elvesztése vált ki, nagyon fontos megtartani a koronacsakra képi energiáit (a jövőképet). Bármi is történjen, az élet megy tovább.
Minden depressziós helyzetben foglalkozni kell a gyökércsakrával is. Terápiaként ajánlatos összekapcsolni a koronacsakrát a gyökércsakrával. Ezzel összekapcsoljuk az Eget és a Földet, így helyreáll az életerő, és újra élni akarunk. A kínai gyógyításban a koronacsakrát a test jang pólusának, a gyökércsakrát pedig a jin pólusának tekintik. A két pólus között áramlik az életenergia.

EPILEPSZIA: Megkülönböztetünk epilepsia majort és epilepsia minort. Az epilepsziásokat régen bölcs, vagy szent embereknek tartották, akik képesek kapcsolatba lépni más világokkal és képesek beszélni az istenekkel. Az epilepszia az agy elektromos zavaraira vezethető vissza, és gyógyszeres kezeléssel megszüntethető.
Ezoterikus és jógakörökben úgy vélik, hogy az epilepszia oka az, hogy a korona -és a köldökcsakra túlzottan nyitva van. Az érintett ezért pontosan érez minden atmoszférikus és érzelmi zavart. A pszichológusok szerint a beteg arra használja a rohamot, hogy kimeneküljön egy kellemetlen helyzetből. A nagy rohamoknál (epilepsia major)  átmenetileg a gyökércsakra - tehát a realitással való kapcsolat - is  bezárul.

ÖNGYILKOSSÁGI KÍSÉRLET: Ha az érintettnek nincs jövőképe, nincs reménye és depressziós, akkor fennáll az öngyilkossági kísérlet veszélye. Ez a kilátástalanság és a reménytelenség kifejeződése. Egyúttal kommunikációs stratégia is, hogy segítséget kapjon.
A buddhisták szerint, aki öngyilkos lesz, annak nagyon nehéz problémákat kell megoldania a következő életében.

SKIZOFRÉNIA: A skizofrénia minden formájánál a beteg csak befelé tekint, a saját világába, és kikapcsolja a külvilágot. Az érintett nagyon gyakran rendkívül érzékeny a kollektív tudattalan üzeneteire, amelyeket azonban nem lehet a hétköznapi valóságra vonatkoztatni. A beteg koronacsakrája tehát állandóan szélesre van tárva, és semmilyen módon nem tudja bezárni. Mint minden pszichózisnál, itt is elsősorban a gyökércsakrával kell foglalkozni.





TERÁPIA

Általános tanácsok a koronacsakra harmonizálásához, megerősítéséhez:

  • Meditálj.
  • Jógázz
  • Vizualizáld a szivárványt.
  • Képzeld el a jövőt.
  • Keress megvilágosodott tanítókat.
  • Meditatív állapotban képzelj a fejed tetejére egy puha, lila felhőt és maradj ebben az állapotban néhány percig, majd vond be egész testedet hófehér fénnyel, amely átjárja minden porcikádat. Ez már a hét csakra fölülről jövő szellemi energiával való feltöltése
A FORRÁS - hoz kattints ide

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése